موضوعات داغ

دانگ فنگ شاین مکس اسپرت معرفی شد؛ رندر اختصاصی خودروبانک + عکس

عکس مطلب اول

با گشایش دوباره دروازه‌های واردات خودرو به کشور در نیمه دوم سال 1402، شاهد ورود بازیگران جدید و همچنین تغییر رویکرد برخی شرکت‌های قدیمی‌تر هستیم. گروه صنعتی ایران خودرو، که سابقه‌ای طولانی در تولید و مونتاژ داخلی دارد، با معرفی سدان دانگ فنگ شاین مکس در تابستان 1402، رسماً به جمع واردکنندگان خودرو پیوست. این سدان که در دو نسخه بنزینی و هیبریدی معرفی شد، پس از مدتی انتظار، سرانجام راهی خیابان‌های کشور شده تا در بازار نسبتاً محدود سدان‌های وارداتی و مونتاژی به رقابت بپردازد. در شرایطی که بسیاری از شرکت‌ها تمرکز خود را بر روی کراس‌اوورهای متنوع گذاشته‌اند، ورود یک سدان جدید در سگمنت D توسط ایران خودرو می‌تواند فرصتی برای این محصول باشد. شاین مکس هیبریدی با تکیه بر طراحی مدرن، کابین جادار، مشخصات فنی قابل قبول و مصرف سوخت بهینه، پتانسیل جذب سهم قابل توجهی از بازار را دارد. ایران خودرو در گام اول، این محصول را به صورت وارداتی عرضه کرده و برنامه‌هایی برای مونتاژ آن در آینده نیز در نظر دارد.

ما در وب‌سایت خودروبانک، ضمن بررسی جامع این سدان هیبریدی جدید، تصمیم گرفتیم پا را فراتر گذاشته و با استفاده از رندرهای سه‌بعدی، نگاهی خلاقانه به پتانسیل‌های ظاهری و تیونینگ این خودرو بیندازیم. در ادامه، ضمن معرفی کامل دانگ فنگ شاین مکس هیبرید، جزئیات پروژه تیونینگ مجازی خودروبانک را نیز برای شما شرح خواهیم داد.

معرفی دانگ فنگ شاین مکس و برند آئولوس

شاین مکس (Shine Max) محصولی از زیرمجموعه آئولوس (Aeolus)، متعلق به گروه خودروسازی عظیم دانگ فنگ (Dongfeng) چین است. این خودرو که در سال 2021 معرفی و عرضه شد، در بازار چین با نام آئولوس یی‌ژوان مکس (Yixuan Max) نیز شناخته می‌شود و در دو نسخه بنزینی و هیبریدی تولید می‌گردد. شرکت دانگ فنگ، یکی از غول‌های صنعت خودروسازی چین، فعالیت خود را از سال 1969 آغاز کرده است، اما برند آئولوس که نام خود را از یکی از اساطیر یونان باستان وام گرفته، برندی نسبتاً جوان‌تر است و در سال 2009 با هدف تولید محصولاتی با کیفیت بالاتر تأسیس شد. برای دستیابی به این هدف، آئولوس از همکاری‌های فنی دانگ فنگ با شرکای بین‌المللی خود، به ویژه گروه پژو-سیتروئن (PSA)، بهره می‌برد.

شاین مکس بر روی پلتفرم ماژولار و جدید دانگ فنگ به نام DSMA (Dongfeng Superior Modular Architecture) توسعه یافته است. این پلتفرم مدرن، قابلیت تطبیق با انواع پیشرانه‌ها و ابعاد مختلف را داراست. در حال حاضر، تولید انبوه آئولوس شاین مکس تنها در چین صورت می‌گیرد و این محصول به بازارهای دیگری مانند روسیه و عربستان سعودی نیز صادر می‌شود. با آغاز فرآیند مونتاژ توسط ایران خودرو، ایران به دومین پایگاه تولیدی این سدان در جهان تبدیل خواهد شد.

طراحی استاندارد شاین مکس هیبرید

طراحی استاندارد شاین مکس هیبرید: نگاهی به سدان فست‌بک

دانگ فنگ شاین مکس هیبریدی با قرار گرفتن در رده D سدان‌ها، ابعادی نسبتاً بزرگ دارد: طول 4797 میلی‌متر، عرض 1870 میلی‌متر و ارتفاع 1475 میلی‌متر. این ابعاد، آن را در کنار رقبایی مانند KMC J7 یا حتی خودروهای کره‌ای و ژاپنی این سگمنت (در صورت حضور در بازار) قرار می‌دهد.

بارزترین ویژگی طراحی ظاهری شاین مکس، فرم بدنه فست‌بک مانند آن است. شیب زیاد و یکنواخت سقف از ستون B به سمت انتهای درب صندوق عقب، باعث ایجاد این نمای دینامیک و اسپرت شده است. هرچند برخلاف خودروهایی مانند KMC J7 که یک لیفت‌بک واقعی هستند (شیشه عقب و درب صندوق با هم باز می‌شوند)، شاین مکس یک سدان با درب صندوق معمولی است، اما طراحان به خوبی توانسته‌اند حس یک خودروی فست‌بک را القا کنند.

در نمای جلو، چهره‌ای تهاجمی و مدرن را شاهد هستیم. جلوپنجره بسیار بزرگ با طرح مشبک مشکی رنگ، بخش عمده‌ای از این نما را به خود اختصاص داده است. چراغ‌های اصلی LED کشیده و باریک، با گرافیک داخلی جذاب، در طرفین جلوپنجره قرار گرفته‌اند. یک نوار کرومی در بالای جلوپنجره و تزئینات فسفری رنگ (که به نوعی امضای نسخه هیبریدی محسوب می‌شود) در بخش‌هایی از جلوپنجره و سپر، به ایجاد تمایز کمک کرده‌اند. دو ورودی هوای بزرگ و عمودی در طرفین سپر نیز بر حس اسپرت بودن خودرو افزوده‌اند.

نمای جانبی تحت تأثیر خط سقف شیب‌دار و فرم فست‌بک قرار دارد. یک خط شانه برجسته از گلگیر جلو تا چراغ عقب امتداد یافته و تریم کرومی دور شیشه‌های جانبی که تا ستون C کشیده شده، سعی در افزودن حس لوکس بودن دارد. رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی که در لیست امکانات ذکر شده‌اند (هرچند در توصیف نمای جانبی به رینگ‌های اسپرت دودی رنگ اشاره شده)، طراحی قابل قبولی دارند اما شاید برای ابعاد خودرو کمی کوچک به نظر برسند.

در نمای عقب، چراغ‌های LED یکپارچه و سرتاسری، مطابق با ترند روز طراحی خودروهای چینی، خودنمایی می‌کنند. گرافیک داخلی این چراغ‌ها نیز جذابیت بصری دارد. سپر عقب طراحی نسبتاً ساده‌ای دارد که شامل شبرنگ‌های عمودی در طرفین و یک بخش پایینی با طرحی شبیه به دیفیوزر است. در نسخه استاندارد هیبریدی، خبری از خروجی‌های اگزوز نمایان نیست که با ماهیت کم‌مصرف و پاک‌تر این خودرو هماهنگی دارد.

کابین شاین مکس هیبرید

کابین شاین مکس هیبرید: مدرن و جادار

با ورود به کابین شاین مکس هیبریدی، با فضایی مدرن و مطابق با الگوهای طراحی روز مواجه می‌شویم که شباهت زیادی به نسخه بنزینی دارد. طراحان دانگ فنگ سعی کرده‌اند با استفاده از نمایشگرهای بزرگ، فرمان اسپرت و ترکیب رنگ‌ها و مواد مختلف، فضایی جذاب و فناورانه ایجاد کنند.

غربیلک فرمان D کات (بریده شده در پایین) با پوشش چرمی، یکی از اولین المان‌هایی است که جلب توجه می‌کند. لوگوی آئولوس در مرکز آن قرار گرفته و دکمه‌های کنترلی روی آن چیدمانی نسبتاً متفاوت دارند. حضور مجدد رنگ فسفری در دوخت‌ها و برخی جزئیات کابین، تلاشی برای ایجاد هماهنگی بین طراحی داخلی و خارجی و تاکید بر هویت نسخه هیبریدی است. ترکیب تریم چرمی مشکی با قطعاتی با طرح فیبر کربن و جزئیات فسفری، فضایی اسپرت و جوان‌پسند را ایجاد کرده است.

در مقابل راننده، یک صفحه کیلومتر شمار تمام دیجیتال 12.3 اینچی قرار دارد که قابلیت تغییر تم و نمایش اطلاعات متنوعی را داراست. در مرکز داشبورد نیز یک نمایشگر لمسی بزرگ 12.5 اینچی (طبق لیست امکانات) برای سیستم اطلاعات و سرگرمی تعبیه شده است. نکته‌ای غیرمعمول در طراحی این بخش، قرارگیری کنترلرهای فیزیکی سیستم تهویه مطبوع در بالای نمایشگر مرکزی است که شاید عادت کردن به آن کمی زمان‌بر باشد.

به لطف فاصله محوری قابل توجه 2770 میلی‌متری، کابین شاین مکس هیبریدی فضای بسیار جاداری را، به خصوص برای سرنشینان ردیف عقب، ارائه می‌دهد که این یکی از مزیت‌های اصلی آن در مقایسه با برخی رقبا در سگمنت‌های پایین‌تر است. کیفیت مواد به کار رفته در کابین، با توجه به استانداردهای خودروهای چینی امروزی، قابل قبول ارزیابی می‌شود. سطح مناسب امکانات رفاهی و ایمنی نیز به ایجاد حس رضایت و آسودگی در سرنشینان کمک می‌کند.

پروژه تیونینگ خودروبانک: رندر سه‌بعدی شاین مکس هیبرید اسپرت

دانگ فنگ شاین مکس هیبرید، با طراحی استاندارد خود، سدانی مدرن و تا حدی اسپرت به نظر می‌رسد. اما ما در خودروبانک تصمیم گرفتیم تا با یک پروژه تیونینگ مجازی و از طریق رندرهای سه‌بعدی، پتانسیل‌های نهفته در طراحی این خودرو را برای دستیابی به ظاهری به مراتب اسپرت‌تر و جذاب‌تر به نمایش بگذاریم. هدف از این پروژه، نه تغییر در ماهیت فنی خودرو، بلکه تمرکز بر ارتقای جنبه‌های بصری و ایجاد یک شخصیت منحصربه‌فرد برای شاین مکس هیبرید بود.

تغییرات در نمای جلو: چهره‌ای جسورتر

اولین قدم در پروژه تیونینگ مجازی ما، بازنگری در نمای جلوی خودرو بود. جلوپنجره بزرگ استاندارد، جای خود را به یک طرح جدید و اسپرت‌تر داد. این جلوپنجره جدید، با الگوی لانه زنبوری تیره و حذف جزئیات کرومی و فسفری، چهره‌ای یکدست‌تر و مرموزتر به خودرو بخشیده است. سپر جلو نیز به طور کامل بازطراحی شد؛ ورودی‌های هوای کناری بزرگ‌تر و برجسته‌تر شده و یک اسپلیتر (تیغه زیر سپر) به لبه پایینی اضافه شد تا علاوه بر بهبود ظاهری، حس نزدیکی بیشتر خودرو به زمین را القا کند. خطوط سپر جدید، شارپ‌تر و تهاجمی‌تر از نسخه استاندارد طراحی شدند.

نمای عقب دانگ فنگ شاین مکس هیبرید

دگرگونی در نمای عقب: دیفیوزر و اگزوزهای اسپرت

در نمای عقب، تغییرات با هدف تکمیل شخصیت اسپرت جدید خودرو انجام شد. سپر استاندارد جای خود را به یک سپر کاملاً جدید با طراحی بسیار متفاوت داد. بخش اصلی این سپر جدید، یک دیفیوزر بزرگ و برجسته با خطوط عمودی است که ظاهری الهام گرفته از خودروهای مسابقه‌ای دارد. اما مهم‌ترین تغییر در این بخش، افزودن دو خروجی اگزوز بزرگ و نمایان در طرفین دیفیوزر است. هرچند شاین مکس یک خودروی هیبریدی است و این خروجی‌ها در دنیای واقعی بیشتر جنبه نمایشی خواهند داشت، اما از نظر بصری، تأثیر فوق‌العاده‌ای بر اسپرت‌تر نشان دادن خودرو دارند و آن را از ظاهر معمول خودروهای هیبریدی با اگزوزهای پنهان، متمایز می‌کنند.

رینگ و لاستیک: تکمیل استایل اسپرت

هیچ پروژه تیونینگ ظاهری بدون تغییر رینگ‌ها کامل نمی‌شود. در رندر تیونینگ شده خودروبانک، رینگ‌های 17 اینچی استاندارد جای خود را به مجموعه‌ای از رینگ‌های آلیاژی اسپرت بزرگ‌تر (احتمالاً 18 یا 19 اینچی) با طراحی چند پره و رنگ تیره داده‌اند. این رینگ‌های جدید با لاستیک‌هایی با فاق کوتاه‌تر همراه شده‌اند که علاوه بر پر کردن بهتر فضای گلگیرها، ارتفاع کلی خودرو را به صورت بصری کاهش داده و استایل اسپرت و چسبیده به زمین آن را تکمیل می‌کنند.

در مجموع، پروژه تیونینگ مجازی خودروبانک نشان داد که دانگ فنگ شاین مکس هیبرید، علیرغم ماهیت اقتصادی و هیبریدی خود، پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک سدان اسپرت و جذاب از نظر بصری را داراست. تغییرات اعمال شده در جلوپنجره، سپرها، دیفیوزر، افزودن خروجی‌های اگزوز و استفاده از رینگ‌های اسپرت، شخصیت کاملاً متفاوتی را برای این خودرو رقم زد که می‌تواند الهام‌بخش علاقه‌مندان به شخصی‌سازی خودرو باشد.

نمای عقب

مشخصات فنی و پیشرانه هیبریدی

قلب تپنده دانگ فنگ شاین مکس هیبریدی، ترکیبی از یک موتور بنزینی 1.5 لیتری توربوشارژر 4 سیلندر 16 سوپاپه و یک موتور الکتریکی است. مجموع توان خروجی این سیستم هیبریدی، 174 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن 300 نیوتن‌متر است که از دور موتور پایین 1500 دور در دقیقه در دسترس قرار می‌گیرد. این گشتاور بالا در دور پایین، به لطف حضور موتور الکتریکی، به شتاب‌گیری اولیه مناسب کمک می‌کند. وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو (دیفرانسیل جلو) بر عهده یک جعبه دنده E-CVT قرار دارد که به طور خاص برای خودروهای هیبریدی طراحی شده و هدف آن ارائه تعادل بین عملکرد و بهره‌وری انرژی است.

یکی از نقاط قوت اصلی این نسخه، مصرف سوخت بسیار پایین آن است. طبق کاتالوگ رسمی، مصرف سوخت ترکیبی شاین مکس هیبریدی تنها 4.3 لیتر در هر 100 کیلومتر است که برای یک سدان در این ابعاد، رقمی قابل توجه و بسیار بهینه محسوب می‌شود و حدود 2.5 لیتر کمتر از نسخه بنزینی آن است. این مصرف سوخت پایین، می‌تواند هزینه‌های نگهداری خودرو را به خصوص در مسافت‌های طولانی یا استفاده شهری، کاهش دهد.

شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این سدان 1560 کیلوگرمی، حدود 7.5 ثانیه اعلام شده که عملکردی قابل قبول و نسبتاً چابک را نشان می‌دهد. حداکثر سرعت آن نیز روی 160 کیلومتر بر ساعت محدود شده است که برای نیازهای معمول رانندگی کافی به نظر می‌رسد.

سیستم تعلیق در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع چند اتصاله (مولتی‌لینک) است. استفاده از سیستم تعلیق مولتی‌لینک در عقب، نویدبخش سواری نرم‌تر و پایدارتر، به خصوص در مواجهه با ناهمواری‌های جاده، نسبت به سیستم‌های ساده‌تر مانند محور پیچشی است. ترمزها نیز در هر چهار چرخ از نوع دیسکی هستند. نکته فنی قابل ذکر، تفاوت موتور بنزینی این نسخه با نسخه تمام بنزینی است؛ در نسخه هیبریدی از سیستم پاشش سوخت مستقیم (GDi) استفاده نشده که منجر به اندکی کاهش قدرت نسبت به نسخه بنزینی شده، اما این کاهش قدرت با بهبود چشمگیر در مصرف سوخت جبران شده است.

امکانات رفاهی و ایمنی: لیست بلندبالا با چند ابهام

دانگ فنگ شاین مکس هیبریدی با لیست نسبتاً کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی عرضه می‌شود که یکی از نقاط قوت آن در رقابت با سایر خودروها محسوب می‌شود. از جمله امکانات استاندارد این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایمنی: سیستم‌های ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، ترمز پارک برقی (EPB) با اتوهلد، ایربگ‌های جلو و جانبی (مجموعاً 4 یا 6 عدد - متن در این مورد کمی ابهام دارد؛ یکجا به 4 عدد با ایربگ پرده‌ای در تیپ فول اشاره می‌کند و جای دیگر 6 کیسه هوا ذکر شده).

کمک راننده: سنسورهای پارک عقب و جلو، دوربین دنده عقب، کروز کنترل، سنسور نور (چراغ‌های خودکار)، سنسور باران (برف‌پاک‌کن خودکار).

رفاهی: تریم چرمی کابین، سانروف (و احتمالاً سقف پانوراما)، سیستم صوتی با 11 بلندگو و نمایشگر لمسی 12.5 اینچی، پنل ابزار دیجیتال 12.3 اینچی، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود و استارت بدون کلید، حالت‌های رانندگی اکو و اسپرت.

با این حال، نکته بسیار مهمی که در متن بررسی به آن اشاره شده، عدم وجود برخی آپشن‌ها در نسخه هیبریدی وارداتی در مقایسه با نسخه بنزینی است. طبق متن، امکاناتی مانند دوربین 360 درجه، سیستم کمکی حرکت بین خطوط (LKA)، کروز کنترل هوشمند (تطبیقی)، سیستم هشدار باز کردن درها هنگام وجود مانع (DOW)، سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW)، سیستم تشخیص نقاط کور (BSD)، پاور ویندوز با آنتی‌ترپ (سیستم ممانعت از گیر کردن)، و صندلی برقی برای سرنشین جلو، در لیست امکانات نسخه بنزینی وجود دارند اما برای نسخه هیبریدی عرضه شده در ایران، ذکر نشده‌اند. این موضوع می‌تواند یک نقطه ضعف قابل توجه برای نسخه هیبریدی باشد، به خصوص که برخی از این موارد مانند هشدار برخورد از جلو یا تشخیص نقاط کور، جزو سیستم‌های ایمنی فعال مهم محسوب می‌شوند. وجود یا عدم وجود دوربین 360 درجه نیز در متن مبهم است (یکجا جزو امکانات کلی ذکر شده و جای دیگر گفته شده در هیبریدی نیست). خریداران باید حتماً لیست دقیق امکانات نسخه هیبریدی موجود در نمایندگی را بررسی کنند.

جمع‌بندی: سدان وارداتی ایران‌خودرو، پتانسیل‌ها و چالش‌ها

دانگ فنگ شاین مکس هیبرید، به عنوان یکی از اولین محصولات وارداتی ایران خودرو در دور جدید، وارد سگمنتی شده که رقبای مستقیم چندانی ندارد. طراحی مدرن و فست‌بک مانند، کابین جادار و فناورانه، پیشرانه هیبریدی با مصرف سوخت بسیار پایین و لیست قابل قبولی از امکانات رفاهی، از نقاط قوت اصلی این خودرو به شمار می‌روند. این ویژگی‌ها می‌توانند شاین مکس هیبریدی را به گزینه‌ای جذاب برای خانواده‌ها یا افرادی تبدیل کنند که به دنبال یک سدان جادار، کم‌مصرف و با ظاهری متفاوت هستند.

با این حال، عدم وجود برخی سیستم‌های کمک راننده پیشرفته که ظاهراً در نسخه بنزینی همین خودرو موجود است، می‌تواند یک نکته منفی قابل تامل باشد. همچنین، موفقیت بلندمدت این خودرو به عواملی مانند قیمت‌گذاری رقابتی، خدمات پس از فروش مناسب از سوی ایران خودرو و البته، روند آتی بازار خودروهای وارداتی و مونتاژی در ایران بستگی خواهد داشت.

پروژه تیونینگ مجازی خودروبانک نیز نشان داد که این سدان چینی، پتانسیل بالایی برای شخصی‌سازی و دستیابی به ظاهری اسپرت‌تر دارد و می‌تواند فراتر از یک سدان اقتصادی و کارآمد، به خودرویی جذاب برای علاقه‌مندان به دنیای تیونینگ نیز تبدیل شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد